Logopeda

mgr Izabela Kramarz – sala nr 18

Do głównych zadań logopedy szkolnego należy:

  • Przeprowadzanie badań przesiewowych.
  • Szczegółowe badania logopedyczne wytypowanych do terapii uczniów – diagnoza szczegółowa, określenie kierunków postępowania logoterapeutycznego, założenie kart mowy.
  • Nawiązanie kontaktu z rodzicami dzieci włączonych do terapii logopedycznej w celu przeprowadzenia wywiadu dotyczącego rozwoju psychofizycznego dziecka i rozwoju jego mowy.
  • Stała współpraca z rodzicami – udzielanie wskazówek do kontynuacji logoterapii w domu, ocena stanu mowy dzieci.
  • Współpraca z wychowawcami klas oraz nauczycielami wspomagającymi.
  • Organizowanie i prowadzenie zajęć logopedycznych w klasach I-VI (według tygodniowego harmonogramu zajęć).
     

Do najczęściej występujących wad wymowy u dzieci w szkole należą:

  • sygmatyzm,
  • rotacyzm,
  • wymowa bezdźwięczna,
  • lambdacyzm,
  • kappacyzm,
  • gammacyzm.
     

Korygowane są zaburzenia mowy występujące w oligofazji, afazji, autyzmie, niedosłuchu.
W toku terapii realizowane są następujące czynności:

  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • usprawnianie aparatu oddechowego i fonacyjnego,
  • korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy,
  • stymulowanie rozwoju językowego dzieci,
  • rozwijanie słownictwa,
  • kształcenie słuchu fonematycznego,
  • usprawnianie percepcji słuchowej,
  • doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
     

Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w zespołach 2-3 osobowych. Odbywają się systematycznie jeden raz w tygodniu.

Gabinet logopedyczny wyposażony jest w niezbędne pomoce do ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, do ćwiczeń oddechowych, korygujących wady wymowy oraz do ćwiczeń rozwijających funkcje językowe.