W dniach 5 – 9.06.2023 r. trójka nauczycieli z naszej szkoły pojechała do Ostrawy w Czechach w ramach programu Erasmus+. Było to ostatnie spotkanie przedstawicieli wszystkich partnerów projektu, podczas którego pracowano nad raportem końcowym oraz szczegółowym sprawozdaniem z realizacji programu.
Wiele godzin poświęcono na wypełnienie arkusza sprawozdawczego, który jest wymagany w Agencjach Narodowych każdego z krajów partnerskich jako dokument potwierdzający realizację zadań przyjętych w programie.
Gospodarze spotkania wygospodarowali również czas na pokazanie nam piękna Ostrawy i pobliskiego miasta Olomouc, które urzekło wszystkich bogactwem zabytków oraz niepowtarzalną atmosferą tego historycznego miasta.
Wyjazd był bardzo owocny. Sporządzono wspólne sprawozdanie, które zostanie wysłane najpierw do Niemiec jako koordynatora projektu a później do Narodowych Agencji każdego z partnerów.
Program Erasmus+ był bardzo wartościowy zarówno dla uczniów bezpośrednio biorących udział w projekcie, jak i dla reszty społeczności uczniowskiej oraz nauczycieli i rodziców.
Uczniowie otworzyli się na inne kultury, zwyczaje, nawiązali przyjaźnie. Rozwinęli
kompetencje językowe głównie w zakresie języka angielskiego oraz informatyczne.
Wzmocnili wiarę we własne możliwości, doskonalili umiejętności społeczne poprzez pracę w
międzynarodowych grupach, kształcili twórcze myślenie i kreatywność podczas
rozwiązywania problemów związanych z realizacją zadań programowych. Docenili znaczenie
twórczego wyrażania siebie za pomocą narzędzi TIK.
Podczas spotkań projektowych w poszczególnych państwach uczniowie i nauczyciele
wzbogacili wiedzę z zakresu ochrony środowiska związanej ściśle z przemysłem
spożywczym. Uświadomili sobie jak ważne jest dbanie o rodzaj opakowań, w których kupuje
się produkty spożywcze. Mają świadomość długiego procesu rozkładu opakowań
plastikowych oraz ich szkodliwości dla wszystkich organizmów żywych. Temat uczniowie
opracowali w formie filmów, które zamieszczono na kanale YouTube – Healthy Food –
Happy Life. Uczniowie sprawdzali wiarygodność mitów żywieniowych oraz możliwość
stosowania zdrowej diety bez wydawania dużych pieniędzy. Efektem tych badań było
opracowanie i upowszechnienie filmów potwierdzających lub obalających powszechnie
istniejące mity dotyczące żywienia oraz pokazujących jakie tańsze zamienniki produktów
spożywczych można kupić aby przygotować zdrowy posiłek. Uczniowie sprawdzali
dostępność produktów , które są mało trwałe, porównywali sposoby pakowania żywności
celem przedłużenia ich trwałości.
Nauczyli się wyszukiwać i wykorzystywać takie produkty w diecie, które ze względu na
pochodzenie, rodzaj opakowania nie tracą walorów odżywczych i zdrowotnych.
Ostatni etap prac projektowych zaopatrzył uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu
samodzielnego przygotowania zdrowych posiłków na cały dzień. Uczniowie potrafią dobierać
składniki tak, aby maksymalnie wykorzystać ich walory zdrowotne i odżywcze. Potrafią
ułożyć i samodzielnie przygotować posiłki na każdą porę dnia. Uczniowie przygotowując
posiłki zwracają uwagę na higienę i czystość przygotowania oraz estetykę gotowej potrawy.
Najważniejszą jednak wartością projektu są przyjaźnie nawiązane podczas spotkań międzynarodowych, które mam nadzieję, będą długo podtrzymywane.
Serdecznie dziękuję wszystkim nauczycielom, uczniom oraz rodzicom za pomoc i wsparcie podczas realizacji programu Erasmus+ w 2022//2023 roku.
Koordynator programu Erasmus+
M. Ziomek