W dniu 23 października w klasie 8 b zaprezentowano rezultaty projektu
edukacyjnego pt. Moja „mała ojczyzna” – mój mały wszechświat. Projekt zakładał stworzenie prezentacji multimedialnej, która to w obrazowy sposób miała odzwierciedlić indywidualne spojrzenie na zagadnienie zawarte w tytule. Ważnymi elementami treści prezentacji było uwzględnienie czynników realnych i duchowych, związanych z pojęciem małej ojczyzny, która to funkcjonuje w dwóch równoległych przestrzeniach – w wymiarze urbanistycznym (miejsce na mapie) oraz mitycznym (miejsce w sercu). W większości prac uczniów uwzględniono ważny wyznacznik tożsamości kulturowej jakim jest identyfikowanie się z krajobrazem małej ojczyzny, swoistym mikroświatem oraz rolę i istotę domu rodzinnego jako ostoi wartości, przekaźnika tradycji, pamięci o przodkach. Większość prac uczniów obfitowało w ciekawe opisy przestrzeni, anegdoty, znakomite - nierzadko autorskie – fotografie. W niektórych formach zaś widoczne było zjawisko intertekstualności – subiektywny obraz wsparty został tekstami kultury – wierszami, muzyką, nawiązującymi do prezentowanej treści. Oprócz wspomnianych wyżej celów, ważnym aspektem projektu było także kształcenie umiejętności komunikacyjnych, które wiążą się z wystąpieniem przed gronem publiczności - poza przygotowaniem merytorycznym niezwykle ważne był takie elementy, jak właściwa technika oddychania, tempo mówienia, odpowiednia postawa ciała, utrzymanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.
Magdalena Korytowska,
nauczyciel języka polskiego